075-6220279 info@fysiotherapie-rooswijk.nl Dr. J.J. van der Horststraat 2A, 1544 XE Zaandijk

Dry needling

Dry needling is een techniek waarbij een zeer dun naaldje door de huid en spier direct in een triggerpoint wordt geprikt. Zo’n (myofasciaal) triggerpoint is een zeer plaatselijke verharde en pijnlijke plek in een spier, die de oorzaak kan zijn van allerlei pijnklachten. Omdat er geen vloeistof word geïnjecteerd, spreekt men van Dry needling.

Wat voel je tijdens Dry needling?

De steriele naaldjes die voor Dry needling gebruikt worden, zijn heel dun. Het zijn dezelfde naaldjes als die bij acupunctuur gebruikt worden. Nadat de fysiotherapeut de strakke band en het triggerpoint in de aangedane spier gelokaliseerd heeft, wordt het naaldje snel door de huid getikt. Dit is nagenoeg pijnloos. Daarna brengt de fysiotherapeut het naaldje door de spier naar het triggerpoint toe; dit is soms een pijnlijk, dof gevoel. Als de punt van het naaldje het triggerpoint bereikt, reageert de spier met een local Twitch Response: dit voelt als een elektrisch schokje en kan als pijn ervaren worden. De fysiotherapeut beweegt het naaldje op en neer in verschillende richtingen om zoveel mogelijk vezeltjes van het triggerpoint los te maken.

Afhankelijk van de spier waarin het punt zich bevindt en het aantal triggerpoints in de spier, kunnen de twitches soms wat heviger zijn. Ook kunt u de uitstralende pijn voelen die door het triggerpoint veroorzaakt wordt. Dry needling is geen pijnvrije behandelmethode, maar is meestal goed te verdragen, daar deze twitches maar zeer kort aanhouden. Een ander fenomeen dat soms kan optreden tijdens de behandeling is een zogenaamde vegetatieve reactie: men wordt ineens zweterig of rillerig, misselijk of wat zweverig in het hoofd. Deze reactie is, hoewel onplezierig, van voorbijgaande aard. Omdat er een vegetatieve reactie kan optreden, zal er altijd in liggende houding behandeld worden.

Waar moet u op letten?

Er kunnen bij Dry needling soms kleine bloedinkjes optreden. Dit is op zich ongevaarlijk omdat het gaatje zo klein is dat het bloed vrijwel direct weer stolt. Als u bloedverdunners gebruikt is het wel belangrijk dat u dit aan ons doorgeeft aangezien hierdoor de bloedstolling trager kan werken.

Wat voel je na een Dry needling behandeling?

Na de behandeling kan de spier flink gevoelig, stijf of beurs ( blauwe plekken ) aanvoelen. De eerste uren is dit het meest, ook is aanspannen van de net behandelde spieren dan pijnlijk. Na een nachtrust voelt het al een stuk beter maar nog wel beurs. De napijn neemt geleidelijk af en kan tussen de 1 en 3 dagen duren. Daarna treedt een merkbare verbetering op, met name de eerder ervaren uitstralende pijnklachten nemen (aanzienlijk ) af. De beweeglijkheid neemt juist toe, doordat de spier meer ontspannen is. Ook kan men verbetering ervaren in kracht en coördinatie. Andere effecten die regelmatig genoemd worden zijn een toename van de eigen energie en een gevoel van algehele ontspanning.

Wat kun je zelf doen na een behandeling?

• Warmte: houd de behandelde regio meteen na de behandeling warm door middel van een kruik, pittenkussen, infrarode lamp, hotpack, enzovoort. Vaak is een half uur tot een uur voldoende. Warmte zorgt voor een betere doorbloeding en daardoor voor een sneller herstel. Alleen warm aankleden is niet voldoende.
  • Rust: doe minimaal 1½ dag rustig aan met belasten. Te veel en te snel belasten kan het herstel vertragen.
  • Oefeningen: rek de behandelde spieren regelmatig.
  • Vocht: drink voldoende water. Dit helpt bij de afvoer van afvalstoffen.