075-6220279 info@fysiotherapie-rooswijk.nl Dr. J.J. van der Horststraat 2A, 1544 XE Zaandijk

Medical Taping

Wat is Medical Taping?

Het Medical Taping Concept is een methode die al 10 jaren bestaat een zijn oorsprong in Japan en Korea vind. Hier werden destijds tapemethodes ontwikkeld vanuit de gedachte dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. De achtergrond gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging maar daarnaast ook bepalend zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren, kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven. Sinds 1998 wordt het ook steeds bekender in Europa. Sinds dien wordt het ook in Nederland steeds meer toegepast door opgeleide artsen en fysiotherapeuten.

Eigenschappen van Tape?

• De Tape bestaat uit een antiallergische, ventilerende en huidvriendelijke stof en is vrij van latex.
  • Het heeft een elasticiteit die overeenkomt met de menselijke huid (130-140%)
  • De Tape is lucht en water bestendig zodat het ook bij het douchen en zwemmen niet hinderlijk is.
  • Het kan 4-7 dagen (of nog langer) op uw huid blijven zitten, zonder de huid te irriteren.
  • Tape gaat 24 uur per dag, dat het op uw lichaam zit het lichaam behandelen, waardoor het herstelproces versneld wordt.

Hoe werkt de Tape precies?

De gebruikte tape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Er wordt dan ook gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort ‘liftende werking’ heeft op de opperhuid. Er ontstaat zo meer ruimte in het gebied van de subcutis (dit is een schicht van uw huis), waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen. Door nu gebruik te maken van verschillende tape technieken, kunnen diverse effecten bereikt worden.

De 5 grootste effecten van Tape:

• Spierfunctie verbeteren door tonusregulatie
  • Belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen
  • Pijnvermindering
  • Ondersteunen gewrichtsfunctie
  • Stimuleren van proprioceptie
  • Correcties van de bewegingsrichting
  • Vergroten van de stabiliteit
  • Neuro-reflectoire beïnvloeding

Wat zijn de toepassingsgebieden?

Het toepassingsgebied van Medical Taping is breed en kan gebruikt worden voor de nabehandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of vochtophopingen (oedeem, maar ook hematomen), houdingscorrecties, behandeling van klachten door overbelasting (zoals een tenniselleboog of golfelleboog) en ook voor menstruatieklachten bij vrouwen. Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn, behoort tot de mogelijkheden, evenals profylactisch tapen. Het Medical Taping is daarmee een revolutionaire behandelmethode die fundamenteel verschilt van conventionele behandelmethodieken.